מנוע בעירה פנימית מייצר כוח על ידי משיכה תחילה של אוויר ודלק לתוך תא הבעירה. לאחר מכן יש דחיסה של התערובת והוספת ניצוץ. רתימת הפיצוץ הכלול שנוצר הוא בסופו של דבר מה שמניע את המכונית. ככל שמנוע עולה בקילומטרים, בלימת הכוח הזה עלולה ללכת לאיבוד עקב בלאי טבעת הבוכנה, השסתום או הצילינדר. ביצועי המנוע ייפגעו כתוצאה מכך.
קריאת לחץ בדיקת רכב במכון בדיקה נפוץ ליכולת של מנוע לדחוס את תערובת האוויר-דלק היא בדיקת דחיסת מנוע. מד לחץ מחובר במקום המצת. לאחר מכן מפעילים את המנוע כדי ליצור קריאת לחץ. בדיקת דחיסה היא דרך טובה לבדוק את יכולת המנוע ליצור לחץ. המד קורא את הלחץ החיובי שנוצר על ידי הצילינדר.
קריאת אובדן בדיקת דליפת מנוע היא בדיקת דחיסה הפוך. במקום למדוד את יכולת המנוע ליצור לחץ, אוויר דחוס מוכנס לצילינדר דרך חור המצת. מד אחד בבודק מודד את לחץ האוויר הנכנס לצילינדר והשני מודד את אחוז האוויר שבורח (או דולף) מהצילינדר. אחוז ההפסד יצביע על מצב הצילינדר ומצב המנוע הכללי.
מרכז מת עליון לפני שליחת אוויר למנוע, יש למקם את הצילינדר הנבדק במרכז המתים העליון (TDC). הבוכנה חייבת להיות בחלק העליון של המסע שלה. שסתומי היניקה והפליטה חייבים להיות סגורים. כאשר האוויר נדחס לתוך הצילינדר, בודק הדליפות ימדוד כל אובדן אוויר שבורח מעבר לשסתומים או טבעות בוכנה. אם הצילינדר אינו ב-TDC, אוויר שבורח מעבר לשסתום פתוח ייתן קריאה שגויה.
קריאת תוצאות לאף מנוע לא תהיה אטימה מושלמת עם הפסד של 0 אחוזים. הפסד של חמישה עד 10 אחוזים מצביעים על מנוע במצב מצוין עד טוב. מנוע בין 10 ל-20 אחוז עדיין יכול לפעול בסדר, אבל זה יהיה הזמן לפקוח עין (או אוזן) על הדברים. הפסד של מעל 20 אחוז ואולי הגיע הזמן להרוס ולבנות מחדש. שלושים אחוז? בעיות גדולות. אחוז הדליפה צריך להיות עקבי גם על פני הצילינדרים. כל הבדל גדול מצביע על בעיה בצילינדר הזה.
בעיות שמיעה
מעבר לקבל תמונה כוללת של מצב המנוע, בדיקת דליפת המנוע היא דרך מצוינת לאתר היכן יש בעיות לפני שמנתקים את המנוע. הקשבה לאן בורח האוויר באוזן יכולה לבודד את הבעיה.
שסתום יניקה : אוויר ששורק החוצה מהיניקה, מהקרבורטור או מגוף המצערת מעיד על דליפה בשסתום היניקה.
שסתום פליטה : אוויר שנשמע חרש החוצה מהצינור, מגדש הטורבו או סעפת הפליטה פירושו דליפה של שסתום הפליטה.
טבעות בוכנה : שריקות או שריקות מתוך שסתום ה-PCV, חור מכסה מילוי השמן או צינור המקל פירושו שהאוויר דוחף את הטבעות. חשוד בלאי בטבעת או בקיר הצילינדר.
אטם ראש : בועות אוויר בנוזל הקירור של המנוע הנראות במכסה מילוי הרדיאטור עלולות לגרום לאוויר בורח לתוך נוזל
הקירור מעבר לאטם הראש. ראש צילינדר סדוק : בועות בנוזל קירור או נוזל קירור שנדחפים למעלה מצוואר הרדיאטור יכולות גם להצביע על סדקים בראש הצילינדר או בדפנות הצילינדר.
כלים, אספקה והוראות
תזדקק למקור אוויר דחוס, ערכת מד דליפה, שקע מצת, כלי עבודה ידניים בסיסיים, מדריך שירות לרכב ופנקס לרשום תוצאות.
הסר את המצתים וסובב את המנוע שלב 1 : הסר את המצתים וסובב את המנוע כדי לשים את הצילינדר לבדיקה ב-TDC. טיפ: הכנס מברג ארוך או מאריך לתוך חור המצת וסובב את המנוע ביד עם שקע על גל הארכובה. כאשר המברג מפסיק לעלות או לרדת, אתה ב-TDC. אל תסובב את המנוע לאחור אם TDC מתפספס. תסתובב שוב. במנוע ארבעה צילינדרים, צילינדרים אחד וארבעה ושני ושלושה נמצאים ב-TDC בו-זמנית.
לחץ אוויר לתוך הצילינדר שלב 2: גלה איזה מתאם מצת עובד הכי טוב וחבר את המד לתוך החור. הכנס את הרכב להילוך והפעל את בלם החניה כדי למנוע מהמנוע להסתובב כאשר האוויר נדחס לתוך הצילינדר. התחל עם הרגולטור מסובב נגד כיוון השעון כדי לאפס את הלחץ הנכנס. חבר אוויר דחוס. סובב את הרגולטור בכיוון השעון כדי ללחוץ אוויר לתוך הצילינדר.
אחוז דליפת מנוע לצילינדר שלב 3 : רשום אחוזי דליפה עבור הצילינדר. הסר את מקל השמן, מכסה הרדיאטור ומכסה מילוי השמן. פתח את גוף המצערת או הסר את שואב האוויר. הקשיבו וצפו. כל מקום שבו אוויר בורח יציין היכן הבעיה. נתק את המד ועבור לצילינדר הבא.